Thursday, May 3, 2012

Kenali Puak-puak Pro-Bersih pada hari 428 - Bersih 3.0 (Part 1 of 3)

Macam-macam jenis orang yang kita nampak pergi perhimpunan Bersih 3.0.Macam-macam dah entri blog yang keluar. Kami pun nak buat jugak la. Sebab kami memang suka memecah belahkan korang kepada puak-puak tertentu. Terimalah Puak-puak yang ada pada hari 428: Bersih 3.0. Kita mulakan dengan yang menyokong pergerakan Bersih ni dulu


Puak-puak Pro-Bersih





1.  Puak Bersih

Puak terbesar yang hadir ke event itu. Diketuai oleh Ambiga dan A. Samad Said. Kata diorang,  Bersih ni tak ada terlibat dengan mana-mana parti politik. Niat diorang suci, nak pilihanraya yang adil saja. Tak ada agenda lain. Diorang kata suara diorang ni, suara rakyat. 

Puak ni menjanjikan kita satu perhimpunan yang aman damai. Sit-down protest, tak ada keganasan. "Nak duduk atas padang je, apa yang korang takut?" Duduk dan bantah. Diorang datang dengan baju warna kuning. Kenapa kuning? Katanya, kuning adalah warna di raja, diorang nak Agong memastikan pilihan raya itu adil, sebab Agong ada kuasa untuk melantik Election Commission yang baru.


Kami perasan dalam puak ni, memang berbilang kaum. Yang join ni ramai je golongan professional. Kalau event Bersih ni berjalan lancar, mungkin akan nampak cantik. Macam picnic besar-besaran. Tapi nak buat macam mana, bukan diorang ni je yang pergi berhimpun hari tu. Golongan yang bawak anak-anak kecil pergi event  ni termasuk dalam puak ni la, diorang betul-betul percaya yang perhimpunan ini aman...


Mengikut report yang yang kami baca, mostly kata ketua puak ni dah arahkan penunujuk perasaan supaya jangan masuk ke Dataran Merdeka, jangan melawan arahan polis. Kita semua tahu apa yang terjadi lepas tu kan. Ambiga sepatutnya berada di frontline, di depan Dataran Merdeka...tapi dia biarkan pemimpin  puak satu lagi ni plak berada kat sana..







Rasuah bunga....
Sorang je Power Ranger, tak cukup nak menjaga keamanan...





2. Puak hijackers

Diorang ni ramai, hampir sama ramai dengan puak pertama. Tapi jauh lebih bahaya. Dalam kepala mereka cuma satu - kerajaan BN harus tumbang. Yang lain cuma collateral damage.  Diorang ni datang tak pakai t-shirt bersih, tapi dengan logo parti politik mereka sendiri.


Kalau puak yang pertama sibuk melaungkan keperluan untuk ada pilihanraya yang adil. Puak ini lebih banyak melaungkan kata-kata yang mengutuk kerajaan, mengutuk polis dan laungan 'reformasi'. Dari segi semangat, puak ini nampak kuat sikit daripada yang pertama.

Event sebegini memang diorang tunggu-tunggu. Selama ni, kalau nak buat ceramah politik di tempat terbuka sikit punya susah. Dengan nama Bersih, perghhh berpuluh ribu orang datang. Di situ mereka boleh sebarkan fahaman anti-kerajaan mereka. Boleh bakar semangat orang yang datang berkumpul. Apa permintaan Bersih kali ini? Kau ingat diorang peduli? Diorang cuma nak kerajaan kalah election je. 

Ketua puak ini, tak lain tak bukan ialah pantomime villain bagi kerajaan BN - Anwar Ibrahim, dan pembantunya Azmin Ali. Dua orang ni berada di frontline ketika rusuhan bermula. Anwar ke yang mencetuskan rusuhan? Ada banyak versi korang nilai lah sendiri. Kami takda kat situ.  



Suasana berbeza di kawasan puak ini berkumpul




3. Puak penumpang

Diorang ni puak yang cuba ambil kesempatan bila ada perhimpunan Bersih. Tapi tak ada la bahaya sangat sampai kita boleh panggil hijackers. Contohnya kumpulan Himpunan Hijau anti-Lynas yang sibuk juga nak buat hari itu, memang buang masa, tak ada siapa pedulikan korang pun hari tu.

Orang lain nak berhimpun, diorang pun sibuk nak jugak...



4. Puak cinta jarak jauh

Diorang ni tak datang perhimpunan 428 di Kuala Lumpur tapi sokong gila perjuangan Bersih. Dalam Facebook, Twitter, diorang beria-ia sokong Bersih, kutuk kerajaan, cuma tak turun padang atas sebab-sebab yang tertentu. Banyak puak-puak kecil di sini:
  • Diorang yang ada conflict of interest dengan Bersih ni. Nak sokong tapi tak boleh bagi orang nampak. Biasanya terdiri daripada staf kerajaan.
  • Penakut. Sembang je lebih.
  • Penyokong Bersih yang  buat perhimpunan di negeri-negeri lain. Kat overseas pun ada gak Sydney, Melbourne, London, Mekah. Dengar cerita ramai jugak diorang ni. Bagus la... Diorang rasa diorang ni dalam puak yang pertama. Sibuk cerita perhimpunan diorang aman je. Tapi kau ingat orang peduli. Kita semua tau, kalau betul-betul nak bagi impact, memang kena masuk belly of the beast tu. 

New York
(Serbanistas: Kenapa ada nama Jesus tu??)


Bersih di London



5.  Puak spinsters Bersih


Oh puak ni ramai...sebab Bersih dah janjikan rakyat satu perhimpunan yang aman, itulah imej yang diorang perlu pamerkan pada rakyat. Tugas diorang ni mudah, sebarkan cerita-cerita yang best je pasal Bersih. Kalau polis buat kacau, sebarkan. Kalau ada penunjuk perasaan tengah buat kacau, tutup sebelah mata je.

Wakil BlogKencang ada di KL - di kawasan Jalan Raja Laut semasa keadaan jadi huru hara tu. Kami check twitter ketika itu, tak ada seorang pun yang report apa tengah jadi di situ. Protesters baling botol kat kereta polis, pijak kereta polis tu semua puak ni takkan report punya.


Kes video signal tangan Anwar kejap ada, kejap tak ada di Youtube tu angkara diorang ni jugak le kot.

Contoh: insiden kereta polis terlanggar orang diorang report. Apa yang jadi sebelum kereta tu terlanggar, diorang tak report.






Bersambung....

No comments:

Post a Comment