Tuesday, May 1, 2012

Demo : pengalaman sebenar peserta

-- My Story --

Kehadiran at least 3 kali lebih ramai dari Bersih 2.0....

Macam mana aku estimate? Sebab crowd terlalu padat. Tak boleh nak bergerak. Kalau korang duduk kat tengah-tengah crowd, memang tak boleh bergerak, nak keluar dari crowd memang payah.

Tak pernah aku pergi demo, jadi stuck dalam crowd macam ni.

Tak payah ada gas, nak bernafas pun susah kalau semua orang berdiri. Masa duduk atas jalan tu ada lega la sikit nafas.

Dalam padat-padat crowd tu, manusia penuh melaut sepanjang jalan dari simpang empat Jalan Tun Perak - Jalan TAR - Jalan Raja - Jalan Parlimen sampailah at least dekat Dataran Maybank (Aku dekat CIMB Jalan Tun Perak, that's as far as i can see, there might be more beyond that).

Sebab panas terik, aku cari teduhan kat kolam air sekitar traffic light kat situ, dan settle down kat Jalan Raja Laut.

Tak ada crowd sangat kat Jalan Raja Laut, yang ada adalah spillover dari mereka yang dari Jalan Parlimen, Jalan Tun Perak, Jalan TAR. Sungguh pun spillover, dalam 50 meter pertama dari persimpangan, crowd sangat padat di situ.

Ada juga dari mereka yang cari makanan dan air kat lorong-lorong belakang (Lorong Gombak), ada bonded truck jual makanan. Kelihatan orang ambil air sembahyang kat pili tempat buang sampah.

Semalam banyak SB dan Balaci dalam crowd.

Semua kejadian buruk yang terjadi kepada Polis berlaku kat Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Raja Laut.

Aku tak nak sembunyi cerita, im telling it as it is.

The havoc begins after police started firing tear gas into the crowd.

Aku tak dengar bunyi loceng. Sekali bunyi loceng pun aku tak dengar. Amaran suara pun tak ada.

Tahu-tahu dah ada gas kat tengah crowd yang padat. As i said, it was hard to move around. Dalam radius 3 meter dari aku sahaja ada 3 biji canister gas CS. Untuk kali pertama, aku hampir tak boleh nak bernafas langsung. Biasanya setakat pedih muka je.

Apa lagi, cabut la... dari mati sesak nafas kat situ, i'd be better off staying alive to give another fight, another day.

These peeps yang buat kacau, mostly speak with kelantanese accents, berumur awal 20an. Dressed up pakai pakaian bundle. Set-set "Kawe Amrekaaaaa...".

There's some peculiarity in the way they speak. Words that come out of their mouth. Nada suara.

Aku biasa campur geng gedebe kelate, set-set punk susah-bela kelantan. This bunch is a bit different.

Sebiji kereta polis kena pecah cermin depan mata aku, bukan peronda tapi Waja kelabu metalik, ada at least 3 pegawai dalam tu. Diorang ni punya kerja.

No, bukan kes yang kat SOGO tu.

Yang aku pelik, diorang ni terlalu pantas bertindak.

Kereta polis tu baru masuk Jalan Tun Perak, aku tak pasti dari Jalan Esfahan (CIMB) atau Jalan Bonus (KWSP), sebab aku tak ingat benda ni jadi kat mana, tapi yang pasti belum sampai kat Sogo lagi sebab masa kat Sogo aku dah boleh duduk dengan tenang, call member aku. Benda tu terjadi masa muka aku masih pedih, tengah cari nafas lagi.

Kereta polis tu baru masuk Jalan Tun Perak, 2 yang pertama sepak kereta polis, kemudian ada at least 3 orang yang baling batu.

Yang pertama baling batu bata besar sekepal nasi. It bounced back. Mana dapat batu bata kat situ?

Batu bata tu memang menarik perhatian aku waktu tu. I instantly made a mental remark, "Where the hell this guy get his brick?" sebab area kaki lima situ memang tak ada kawasan ada tembok pecah atau yang sepertinya.

Yang kedua, is what looks like batu dari gumpalan simen/pasir.

Yang ketiga, one that breaks the screen, looks like a granite.

It all happen so fast, i was surrounded by these guys dant tak sempat nak cakap jangan. Kalau sempat pun, tak nafas pun susah, lagi la nak menjerit.

after that the police car sped off.

Those bunch part ways masa sampai Sogo/MARA. Diorang melencong ke arah Jalan TAR.




Masa kereta polis satu lagi kena serang kat SOGO, aku mungkin tengah makan McD jauh dari ground zero, sambil merehatkan kaki.

Lepas makan McD, aku lepak kat satu stesen LRT, ada mamat tunjuk gambar polis kena belasah. Pun geng Amrekaaaaaaaa tu jugak yang belasah, tapi menurut mamat tu, si Amrekaaa yang ni tak cakap kelantan.




Ok cukup 3 insiden ke atas polis.


Masa aku dah nak sampai rumah, ada terserempak dengan banyak peserta. Yang sorang ni cerita, dalam crowd (group Masjid Jamek), ada seorang balaci polis ditangkap peserta.

Mamat tu menangguk di air yang keruh.

Waktu FRU tu tembak gas, mamat tu pukul beberapa peserta yang tengah sesak nafas.

Mungkin dia nak pastikan diorang tu tak lari, jadi pasukan polis yang akan mengejar akan dapat buat tangkapan.

Mamat tu dah silap sebab orang nampak dia pukul.

Dia kena tangkap dengan crowd. Tapi menurut Ah Moi yang cerita kat aku, mamat tu tak dipukul.

Kalau aku, aku pukul dah... sebab yang ini memang kantul pukul orang. Kasi pukul sampai tinggal lagi sikit je lagi dia nak mampus.

Serah balik kat polis pun nak buat apa.... dah memang dia polis.

p/s aku copy paste...bukan pengalaman aku Big GrinBig GrinBig GrinBig Grin

No comments:

Post a Comment