Thursday, May 3, 2012

Kenali Puak-puak Anti-Bersih pada hari 428 - Bersih 3.0 (Part 2 of 3)

Terima kasih sebab membaca. Kali ni sambung dengan yang anti Bersih pula.


Puak-puak Anti-Bersih




1. Puak kerajaan 



Memang terpaksa la diorang ni anti Bersih. Takkan la nak sokong pulak kan. Kalau kalah election nanti, nak makan apa?  Diorang ni la punca utama kenapa perhimpunan macam ni dibuat in the first place. Adakah dengan puluhan/ratusan ribu rakyat (bergantung kau di puak mana) turun buat buat demo di jalan ialah tanda rakyat dah tak yakin dengan kerajaan? 

Diorang memang tak kasi Bersih buat perhimpunan, tapi tak berani nak haramkan macam tahun lepas. Takut backfire kena kecam dengan negara-negara lain. So, game diorang ialah haramkan perhimpunan di Dataran Merdeka saja. Mereka tahu puak Bersih dan puak Hijackers yagn degil akan berkeras nak buat kat situ gak. Objektif puak ini nak tunjuk pada rakyat yang Bersih cuma akan menimbulkan huru-hara. 

Kelibat pemimpin puak ini langsung tak kelihatan pada hari 428 itu. Kami tak tahu dia dan geng nya berada di mana pada hari Sabtu itu. Sibuk memberikan arahan, atau sedang diarah oleh bini. 

Tak perlu kot pemimpin puak ni turun padang, dia kan ada puak yang boleh diharap, seperti biasa.....


Kalau la BN kalah election nanti, siapa tahu, masa Bersih 4.0 nanti mungkin ini jadi realiti..







2. Puak abang polis

Seperti biasa, puak ni la yang terpaksa mengambil alih tugas sebagai 'villain' walaupun diorang ni sepatutnya jadi penjaga keamanan (nama markas pun Bukit Aman) Ramai yang lupa diorang ni cuma buat kerja je. Arahan semua daripada orang atas. Dia nak ikut cakap sapa? Arahan bos atau permintaan penunjuk perasaan? Ingkar arahan bos, kau ingat hidup diorang senang ke lepas tu? Diorang pun ada anak bini jugak. Kami tak rasa polis-polis ni suka ada kat sana hari tu.


Kalau awek kencang yang pegang banner ni, mungkin polis akan lembut hati


































Police brutality. Memang semua orang suka topik ini. Polis pukul wartawan. Polis pukul penunjuk perasaan. Puak hijackers la paling suka. Benda-benda ni memang akan dapat coverage gila babi banyak. Boleh tunjuk kat satu dunia. Oh ya, satu lagi nama yang diberikan pada puak ini ialah 'anjing kerajaan'. 

Bagi kami senang je. Demo Bersih ni bukan untuk menentang kerajaan, bukan untuk menentang polis. Kata peaceful demo. Yang pergi melawan polis, baling-baling batu tu kenapa...Kalau polis tak kasi masuk, jangan la masuk. Jangan bagi reason supaya polis boleh guna kekerasan.

Dalam situasi begini, penunjuk perasaan memandang polis sebagai musuh. Tak perlu kot. Polis pun manusia jugak. Diorang pun boleh marah. Diorang buat kerja je. Cuba pandang dari side polis pulak, diorang outnumbered kaw kaw puya, macam dalam filem 300 tu. Mesti la kena defend diri sendiri jugak...

Ada pendapat yang kata, puak ni terlalu ramai hari tu. Kalau polis tak ada mesti aman je. Ada pendapat yang kata kalau tak ada Bersih tak perlu polis ramai-ramai. Argue la korang sesama sendiri.

Gambar ini akan buat kemunculan sekali lagi di bawah






4. Puak Bershit

Puak ni memang anti-Bersih kaw-kaw punya. Apa saja yang Bersih nak buat diorang tak setuju. Nama-nama seperti 'Bershit', 'Kotor' diorang gelar pada orang-orang yang sokong Bersih. Kebanyakannya adalah pro-kerajaan. Puak ini menganggap Bersih adalah 100% pakatan pembangkang. Langsung tak nak mengakui perjuangan Bersih. 

Diorang benci Ambiga, diorang benci Anwar. Itu saja yang kami tahu tentang pendirian mereka. Kebanyakannya terdiri daripada penyokong UMNO. MCA? Ada lagi ke orang support MCA??

Pada hari 428, puak ini sedang lepak di rumah, sekali sekala membuat komen di Facebook, Twitter mengutuk Bersih.

Diorang pun rajin buat poster gak. Comel je poster.



5. Puak pencinta keamanan

"Tolong jangan huru-hara kan negara" itu adalah slogan puak ni. Diorang ni terlebih paranoid dan menganggap demo sebegini macam perang Rileks la, Malaysia belum sampai tahap Mesir lagi. Cara diorang ni menentang dan memberi komen lebih sopan daripada puak Bershit di atas. Takpe, untuk puak ni, sambut je Earth Day.



6. Puak agent provocateur

Haaa ini special. Puak ni tak ramai dan diorang ni macam ninja. Korang takkan nampak diorang. Kewujudan diorang juga adalah misteri. Polis dari Special Branch? Gangster yang diupah? Kita takkan tahu. Konspirasi agent provocateur ni  biasanya akan diceritakan oleh puak-puak yang pro Bersih. 

Insiden merempuh benteng di Dataran Merdeka yang memulakan semua kekecohan konon nya angkara agent provocateurs ni. Setiap kali kereta polis lalu penunjuk perasaan akan baling botol pada kereta polis, itu angkara agent provocateur. Seorang penunjuk perasaan naik atas kereta polis dan melompat-lompat atas bumbung, kononnya itu angkara agent provocateur juga (Kereta ni la yang kemudiannya accident langgar orang tu). Polis yang jatuh motor kena serang, angkara agent provocateur jugak.

Kononnya ini orang-orang sama yang menyerang bebudak bantah PTPTN di Dataran



Sangat la convenient bila pihak yang pro-Bersih menyalahkan semua huru hara dimulakan oleh  agent provocateur. Kami ada di situ, kami nampak benda-benda ni jadi. Tapi kami pun tak boleh nak cakap ini semua angkara agent provocateur atau tak. Kan kami dah kata, diorang ni macam ninja.


Siapa diorang ni? (kredit gambar kepada Google)






Konspirasi lagi. Kononnya dua orang ni adalah orang yang sama


Kalau tak faham apa benda agent provocateur ni mungkin boleh pergi ke laman ini hehe www.agentprovocateur.com



7. Puak spinsters kerajaan

Puak yang pro-Bersih ada spinters, puak anti pun ada, malah lebih ramai. Mainstream media pun termasuk kat sini.  Sebab tu susah gila nak dapat gambaran sebenar hari itu. Tugas diorang ni sebarkan yang buruk-buruk je pasal Bersih. Contohnya: insiden kereta polis diterbalikkan, diorang ni tak pula report yang kereta tu diterbalikkan sebab ada orang terperangkap bawah kereta.



No comments:

Post a Comment